Pingviner är kanske inte något som man förknippar med Afrika men på en liten strand som heter Boulders Beach nästan längs ner i sydafrika så lever det en kolloni av små frackklädda pingviner som man kan besöka och även bada ihop med dom små djuren.
 
 
Det var jättekallt i vattnet när vi var där så inte ens pingvinerna badade men jag doppade mig i alla fall så nu har jag även badat i Indiska oceanen.
 
 
Dom var så söta där dom knallade omkring på stranden med nosen nonshalant i vädret och var inte rädda eller brydde sig om alla som ville kolla och fota dom.
 
 
Min svägerska Kattis och Sofia.
 
 
För ca 30 år sedan så fanns det endast två av dessa afrikanska åsnepingviner på den här stranden som nu har förökat sig till ca 2000 stycken, dom har en del av stranden för sig själva dit dom kan ta sig om dom tycker att det blir för mycket folk på stranden.
 
 
En selfie med en liten pingvin.
 
 
Därefter for vi vidare ner till Godahoppsudden som är den sydligaste delen av Afrika.
 
 
Det är även här vid Cape Point som Atlanten möter Indiska Oceanen.
 
 
Här står min bror Patric med ett hav i varje hand.
 
 
Lite överallt i sydafrika så kan man se "baboons" som vandrar omkring fritt och dom ska man akta sig för och inte röra.
 
 
Det satt en baboon och blängde på oss när vi gick förbi på väg upp till utsiktsplatsen, och det är inga små apor utan dom är riktigt stora.
 

Det var friska vindar ute vid havet så frisyren levde sitt eget liv.
 
 
På vägen ner så åkte vi på den östra kusten men på tillbakavägen så tog vi den västra sidan utmed en vacker kuststräcka där vi stannade till vid en utsiktsplats vid namn Chapmans Point.
 
 
Ön som man kan se här är Robben Island där Nelson Mandela satt fängslad i över 18 år.
 
 
På kvällen när vi kom tillbaka till Kapstaden var vi på en restaurang som hette Hussar Grill och som var främst en köttrestaurang men serverade även fisk och skaldjur, så till förrätt beställde jag in en räk och avokado rätt som var så god.
 
 
Till huvudrätt åt jag fisk och till efterrätt blev det chokladfondant med Irish Coffe till, dom hade otroligt god mat och vackra uppläggningar på alla ställen som vi var ute och åt på där nere.
 
 
/Kram Mia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej