STEGEBORG OCH BREVIK!

I går kväll var jag och familjen ute och åt vildsvinsbuffé på Stegborgs hamnkrog, det är så mysigt att sitta vid vattnet och se båtarna passera.

Dom helgrillar vildsvin och till det får man olika tillbehör och såser.

Stegeborg är ett lite speciellt ställe för där har både Malin och Sofie haft sina första sommarjobb, först i slottsruinen och sedan i glassen.

Vi hade tur med vädret och fick njuta av en ljummen sommarkväll.

Idag har vi varit ute på Breviks lägergård och träffat barnen från Lettland som är här på sommarläger fast dom bor på Stora skogsgården i Simonstorp men var ute på Brevik över dagen. Där fick dom testa på att åka linbanan, gå på skattjakt i skogen och paddla kanot. Här är hela gänget samlat för att få lite information och regler vad som gäller när man paddlar, men trots det lyckades två tjejer att välta med kanoten men det gick bra och dom kunde simma in till land.

Själv paddlade jag med en liten tjej som jag tror heter Datsia

Hon ville först inte paddla men när hon bara fick åka med gick det bra och hon tyckte det var jättekul.

SISTA SEMESTERVECKAN!

Del 1!

I mändags for jag tillsammans med vännerna Sussi och Hella på vår årliga tripp till Ullared. Efter att ha tagit en sväng inne i varuhuset när vi kom ner så åkte vi till stugan och provsmakade skumpan som jag köpte på båten när vi var till Åland för ett tag sedan, och den var riktigt god.

Därefter gick vi bort till Harrys och åt mat.

Andra dagen åkte vi till Falkenberg på eftermiddagen och besökte Engelssons outlet där dom säljer vildmarkskläder och därefter åkte vi till Skrea strand och njöt av havet och det fina vädret.

DEL 2!

I torstags for Bosse, Malin och jag upp till min bror i Örnsköldsvik (Sofie var tyvärr tvungen att vara hemma och jobba) där både han och hans fru Kattis är uppväxta(vi är ju halvsyskon så vi har inte växt upp tillsammans) och även har sitt sommarhus. När vi kom fram blev vi bjudna på en Tapasbuffe som var otroligt god.

Första dagen vi var där så skulle vi ta oss upp på ett berg via en "stig" enligt min bror men när vi kom fram var det rena bergsklättringen uppför ett 250 m högt berg som heter Skuleberget.

Innan klättringen fick vi utrustning och lite information om hur man klättrar på ett säkert sätt. Berget vi skulle upp på är det man ser i bakgrunden.

Här ser man hur brant det är, det var otroligt jobbigt bitvis när man inte riktigt visste var man skulle sätta fötterna för det fanns inget mer än slätt berg och benen var för korta kändes det som.

Patric och jag halvvägs upp för berget.

Kattis och jag när vi äntligen hade nått toppen och det var en skön känsla när man äntligen stog där. Det här var nog en av dom värsta samtidigt som det nog var det häftigaste upplevelse som jag någonsin gjort i mitt liv.
På kvällen var alla utom jag och Kattis iväg och fiskade lax, Patric och Malin lyckades dra upp var sin fisk som dom stolt visade upp när dom kom hem.

När fiskarna tillslut var rensade och klara åt vi upp den ena till middag och mycket färskare fisk kan man nog inte få.

Andra dagen åkte vi först till Patrics mamma Cristina som då även är min pappas fru, där vi blev bjudna på lunch.

Därefter åkte vi runt lite och tittade lite innan vi åkte ut till ett havsbad och tog ett dopp.

Här är Cristina, Patric och jag.

Till sist åkte vi och besökte kyrkan där min pappas ligger begravd.

Det var första gången jag var uppe i Ö-vik så det blev en resa med många intryck, känslor och möten men även en otroligt trevlig resa.

Idag har jag tillbringat min sista semesterdag ute vid Mem med att sola och bada och i kväll har vi kört in allt höet i värmen men det gick fort och lätt med lite hjälpsamma vänner.
Hoppas ni har en fin sommar och passar på att njuta av semestern, i morgon är det åter dags för mig att börja jobba.

COLOR OBSTACLERUSH!

Igår var jag inne i Norrköping och kollade på Milla som sprang ett lopp där dom sprutar färg. Så här såg hon ut innan start.

Efter att ha sprungit 5 km och passerat diverse hinder så gick hon i mål med en helt annan färgskala.

Igår kväll var vi bjudna till våra grannar på en mycket trevlig sommarfest.

Peter och Lotta hade dukat upp i ett stort partytält och bjöd på en massa god mat och dryck.

Lottas bror Janne och hans band spelade så det var fullt ös på dansgolvet hela kvällen och vi dansade långt in på natten.

Så idag har jag bara softat och ikväll var jag nere och sprang en runda vid Alboga. Men nu är det dags att sova för jag ska upp tidigt i morgon för att åka till Ullared.

ÖSTGÖTALEDEN!

I går tog Malin och jag en vandring längs med Östgötaleden, vi startade vid Alboga i Söderköping och gick till Hälla, vilket blev en vandring på drygt 15 km.

Efter ca en mils vandring hittade vi ett vindskydd där vi fikade.

Där fick vi även lite sällskap när vi skulle passera genom en kohage.

Jag vet inte riktigt exakt hur lång Östgötaleden är men jag tror att den är ca 120 mil och tanken är väl att vi nästa gång ska börja där vi slutade igår och avverka en bit i taget tills vi har gått hela men det lär väl ta några år kan jag tänka.

Idag har jag varit och fått massage hos duktiga Milla på Silverpilens massage, jag har även varit hos Sofie och klippt mig vilket var välbehövligt för håret var så slitet i topparna.
Ikväll tog jag och snörade på mig joggingskorna för jag har börjat springa efter ett program i Stora löparboken för kvinnor som är skriven av Lofsan och Jessika Almenäs. Jag har aldrig förr sprungit efter ett speciellt program utan bara joggat lite på måfå så nu tänkte jag inför Lidingöloppet att jag ska följa ett 10 veckors program.

Idag blev det en tur på 6 km med långa intervaller. Man ska springa 3 pass/v och det är ett pass med korta intervaller, ett pass med långa intervaller och ett långpass i långsammare tempo.

Visst är det härligt att vara ute och jogga en fin sommarkväll.

VANSBROSIMNINGEN!

I söndags var det då dags att bege sig upp till Vansbro för den trdje delen i tjejklassikern nämligen Vansbrosimningen.

Ombyte före start och det är lättare sagt än gjort att få på sig våtdräkten när man är lite varm.

Redo för start.

Starten var en sandstrand så man slapp dyka i bland alla andra och det var riktigt skönt att komma i vattnet efter att ha värmt upp med Friskis & svettis i solgasset.

I min startgrupp hade alla blå och vita mössor som guppade iväg.

Bäst att vinka till hejarklacken.

Själva simningen var inga problem men först simmade jag intill bryggan för alla hade sagt att det var minst strömt och lättast att simma där men efter ett tag tröttnade jag på att trängas med folk och gick ut en bit där man kunde simma i sin egen takt istället och då gick det mycket bättre, ångrar lite att jag inte gick ut direkt så jag hade sluppit att vara instäng av andra.

En härlig känsla när man fick slå i handen i målfållan och därmed stoppa tiden, jag simmade på tiden 32,45 vilket jag är mycket nöjd med eftersom jag inte hade räknat med att simma under 40 min.

Jag är otroligt glad och nöjd med min insats, det är alltid kul att utmana sig själv med saker man inte har testat förut.

Efter att ha duschat och fått på sig torra kläder så smakade det gudomligt med en våffla tillsammans med Malin (som var med mig och som även har tagit alla kort), Sussi och hennes gulliga föräldrar som kom upp för att kolla.

Efteråt åkte vi hem till Eva och Frasse i Örebro där vi skulle sova och där blev vi bjudna på god mat och dryck, vi hade även sovit där natten innan så det inte blev så långt att köra på en dag. På lördags kvällen innan vi åkte var vi även och firade Åsa som fyllde 50 år.

Nu har jag redan haft två veckors semester och vet inte var dagarna tar vägen.

FRISKIS & SVETTIS!

På onsdagskvällarna kör F&S gratispass för alla som vill vara med i Brunnsparken/Söderköping, igår var vädret med oss och det är inte alla dagar man får avsluta ett träningspass med att ligga avslappnad i gräset och titta rakt upp på den här utsikten.

Idag har Malin och jag varit ut till Mon och solat, det blåste lite kallt där ute så något bad blev det inte.

När vi kom hem så roade jag mig med att tvätta bilen vilket var välbehövligt för jag vet inte när jag städade den invändigt senast, till och med innanför tanklocket blev det putsat.

Dagen avslutades med en kvällspromenad bort till hästarna  för att kolla till dom och på hemvägen plockade jag en riktig sommarbukett.

ANDRA SEMESTERVECKAN!

I fredags tog jag mitt sista långpass simning innan det är dags för Vansbrosimningen som går nu på söndag, det blev en km i Klarsjön. Eventuellt simmar jag lite i veckan men inte något längre pass.

I helgen som gått har det inte hänt så mycket, Malin har sladdat och fixat till ridbanan så nu är den fin igen.

I lördags kväll var våra grannar Göran och Suzanne här och åt lite och till efterätt mumsade vi på chokladfondue som nog är bland det godaste jag vet, man får passa på att njuta av det nu när det finns färska jordgubbar.

I går kväll var jag nere vid kanalen och lyssnade på fin sång från missionsbåten Shalom som varje sommar lägger till i kanalhamnen på sin resa genom landet.

Idag har Sofie och jag varit och pantat typ 5 säckar tomflaskor som hon sparat på sig sen hon flyttade in i lägenheten, men hon fick en bra slant att handla mat för i alla fall vilket var välbehövligt eftersom hon nyss har kommit hem från Cypern där hon varit en månad. Vi tog även en sväng ut till Maxi och kollade in rean och åt lite mat där, jättegod pasta med lax och räkor.

Nu får det gärna bli lite bättre väder för jag är trött på det här hattandet med regn ena minuten och strålande sol i nästa, man vet ju inte riktigt vad man ska hitta på att göra.