Har tillbringat några mysiga dagar på Åsens by som är ett vandrarhem samt ett kulturreservat och ligger i Haurida by i Småland.
 
 
På Åsens by får man se och uppleva hur det var att leva i Småland runt förra sekelskiftet, tänk dig att flytta hem till Emil i Lönneberga.
 
 
Alla djur som fanns där var av svenska lantraser, där fanns även en utställning om hur hästar har används i jord och skogsbruk genom tiderna. Hur härligt skulle det inte vara att få åka häst och släde till julottan.
 
 
Då jag var där på läger med mitt jobb så fick vi ju passa på att leka lite också, testade att gå på styltor vilket jag inte gjort sedan jag var 12 år ca men efter ett par försök så gick det riktigt bra och jag kunde ta mig framåt.
 
 
En dag åkte vi in till Gränna där vi tog båten över till Visingsö och åkte Remmalag.
 
 
På hemvägen stannade vi till vid Tåkern som är en fågelsjö på Östgötaslätten där vi gick prinsessan Estelles sagostig där man skulle leta reda på Hasse hare.
 
 
 
Vi såg även en fin film om livet över och under vattnet i Tåkern. Skulle vilja åka dit när jag är ledig någon dag och gå en guidad vandring, tror det skulle vara jätteintressant.
Bilden på svanarna är tagen från filmen.
 
 
/Kram Mia

Kommentera

Publiceras ej