Efter vårt äventyr på Kebnekaise så tog vi bussen från Nikkalouta in till Kiruna för lite sightseeing. Vi besökte den otroligt vackra träkyrka som det nu är bestämt att dom ska flytta till det nya centrumet som kommer att ligga strax utanför nuvarande centrum. Vi åt även lite lunch på en liten mysig restaurang.
 
 
Därefter var det dags att bege oss ut till ishotellet där vi bokat rum för natten.
 
 
När vi kom dit så fick vi en rundvisning med lite information och säkerhet hur man överlever en natt på ishotellet.
 
 
Här är korridoren in till rummen, Maud och jag fick rummet "Out of The Box".
 
 
Då det riktiga ishotellet smälter ner på våren så har dom för ett par år sedan byggt det här "Icehotel 365" som drivs av solcellspaneler och fungerar som ett kylskåp ungefär.
 
 
Innan middagen så tog vi en drink i hotellets bar, glasen bestod av iskuber som dom borrat ett hål i, det var lite svårt att hålla i dom då dom blev hala av värmen från händerna.
 
 
Maud, Annelie och jag, då man fick låna dessa capar så var det riktigt behgligt därinne trots en temperatur på ca -5 grader.
 
 
Vi hade bokat bord på deras restaurang där det är varmt och skönt så där åt vi en renskavsgryta med kantareller och lingon som var jättegod.
 
 
Sen var det dags att gå och göra sig i ordning inför natten, vi hade även fått en stuga med värme där vi kunde byta om, förvara våra saker och även gå och lägga oss om vi tyckte det blev för kallt på natten.
 
 
Man fick låna var sin varm sovsäck med sovsäckslakan till, själv hade jag dessutom på mig ett underställ i ull, ullstrumpor och mössa. Tog även med dunjackan som jag tog på mig  framåt morgonen när det började bli lite kallt.
 
 
Efter att ha tillbringat natten i den här sängen så blev man väckt av en man som kom in med pannlampa och varm lingondryck. Sängarna man sov i var jättesköna, det är bara ramen som är av is och under sovsäcken så låg det renskinn som värmde.
 
 
Alla rummen har olika iskonstnärer som kommer dit både från Sverige och utomlands för att inreda och skulptera rummen. Det här rummet är skulpterat av en tjej som heter Tjåsa Gusfors och som var min kompis Lottens syster så det var ju lite kul.
 
 
Oj vad mycket vi har hunnit med på 5 dagar men i frdags var det dags att åter ta flyget ner till Arlanda för vidare färd hem. Det här har varit 5 fantastiska minnesvärda dagar som jag kommer att bära med mig för all framtid, tack tjejer för den här resan.
 
/Kram MIa

Kommentera

Publiceras ej