Idag har Sussi och jag haft en mysig semesterdag i Vadstena. Efter att ha stannat och fikat på mitt favoritcafé i Väderstad så for vi vidare till Vadstena.
 
 
Där började vi med en guidad visning på Hospitalmuséet som var vårt egentliga mål med utflykten. Mycket intressant historia om mentalvårdens utveckling dom sista 500 åren. Det här huset är ett av de bäst bevarade husen i Sverige från 1500 talet. Där fanns det även en av de första inomhustoaletterna så man slapp gå ut fast den hängde dock på utsidan av huset, ha ha.
 
 
Därefter gick vi och åt en god Ceasarsallad innan vi fortsatte vår sightseing i den vackra Klosterkyrkan.
 
 
Den ser inte så speciell ut på utsidan men är otroligt fin invändigt med en enorm orgel, hade även gärna besökt klostermuséet men det hann vi inte med idag så det får bli en annan gång.
 
 
Igår var Ulla-Britt och jag en tur till Skänninge marken, alltid mysigt att knalla omkring där. Kom hem med bröd, saltgurka och lite andra typiska marknadsfynd.
 
 
Självklart var vi även tvugna att smaska i oss varsin Donuts också. ett måste när man är på marknad.
 
 
I tisdags så hade jag inget speciellt för mig så då packade jag ryggsäcken och vandrade Borgbergsleden som är en ca 1 mils lång led som startar uppe vid Petersburg på Ramunderberget.
 
 
Är inte vädret det bästa så får man roa sig med andra saker än att sola och bada på semestern.
 
/Kram Mia

Kommentera

Publiceras ej