Igår hade jag sådan tur att jag fick följa med samverkansgruppen i Söderköping som jag sitter med i på studiebesök till Fryshuset i Stockholm. Man har ju i alla år hört talas om Anders Carlberg och Fryshuset som han grundade en gång i tiden men har aldrig varit där. Deras inriktning är ju främst mot unga i utanförskap, men dom driver ju även grundskola, gymnasium och har flera olika sporter i deras regi.
 


Fryshuset ligger strax intill Globen.
 


En jättehärlig tjej som hette Linda och som verkligen brann för sitt jobb visade oss runt och berättade om Fryshusets olika verksamheter om deras upplägg och om hur dom jobbar, vilket var jätte intressant att höra.
 

 
 

Här är den ena skatehallen och uppehållsrummet, det var lite svårt att fota för dom ville inte att man skulle fota så man såg ansiktena på ungdomarna och eftersom det var höstlov var det ju också mycket aktiviteter på gång.
 


Vi stannade och åt lunch på ett jättemysigt ställe som hette Hågelbyparken och låg utanför Tumba, där hade dom även en 4H gård.
 


Till lunch åt jag något som hette Top Blade stek och var nog bland det godaste kött jag någonsin ätit, till efterätt blev det en chokladdessert.
 

Häromdagen var jag även på Stadsmuseet med jobbet där dom hade en utställning om det gamla Norrköping som var intressant att kolla på. Där hittade jag en ritning av ett ställe som heter Bråborg vilket var en borg som låg vi Lilla Sidus där jag är uppväxt som barn på sommrarna och vi gick ofta promenader dit men har aldrig vetat vad det varit där egentligen..
 

Det finns inget kvar av själva borgen idag men jag antar att man kan hitta någon grund om man går dit och letar.


/Kram Mia

Kommentera

Publiceras ej