I fredags så åkte Bosse och jag till Oxelösund, hade ingen aning om vad man kan göra där men vi åkte till turistbyrån och tog lite broschyrer om vad som fanns att göra.
Vi började på ett ställe som heter gamla Oxelösund där vi fikade på ett mysigt café och besökte ett skärgårdsmuseum, vilket var sådär ungefär som att komma in i min mormors hus när jag var liten.
 

Hamnen nere i G:a Oxelösund.
 

Därefter for vi vidare till något som hette Femöresfortet, vilket var ett bergrum under en halvö där försvaret hade ett fort som varit hemligt fram till 2003.
 


Det var en jätteduktig kille som guidade oss runt i fortet och först fick vi kolla på pjäserna ovan mark, på bilden till höger är vad man ser i periskopet från fortet och på bilden under så ser man den lilla rutan ovan mark.

Det fanns flera hundra meter underjordiska gångar i fortet och plats för 70 man som skulle kunna leva där i 30 dagar. Bosse blev också glad för han hittade en kanon som han hade skjutit med i lumpen.
 

Igår roade jag mig med att mocka ut i stallet och tvätta överallt så nu är det bara att måla när det torkat så det blir fint till vintern.
 
 
Därefter var vi bjudna till Leif och Helen som fyller år idag, ett stort GRATTIS på födelsedagen min vän.
 


Den här underbara bilden hade Malin lagt ut på sin blogg, hon reser ju runt i USA och nu har hon kommit till Arizona efter att ha besökt, New York, Washington, Minnesota och Chikago. Ni kan även följa hennes resa på hennes blogg som ni hittar på rosagrodor.se.
 


/Kram Mia

1 kommentarer

Malin Dahlberg

27 Jul 2015 23:58

Ni verkar njuta av semestern! Härligt :) saknar er! P&K

Kommentera

Publiceras ej