Idag har jag skördat dom sista vindruvorna i växthuset, i år är första året jag fått riktigt mycket vindruvor och dom är goda men ganska små. Jag var också en sväng ut i skogen för att se om det finns någon svamp men inte en enda liten kantarell hittade jag, det är alldeles för torrt i markerna.
 
 
Det här är sista veckan som hästarna går ute eftersom vi ska resa bort i helgen får dom gå i stora sommarhagen tills på söndag sen får dom komma hem och flytta in i stallet.
 
 
Här kommer en liten tänkvärd historia som jag hittade i en bok som heter "Varför växer gräset?"
 
VALPAR TILL SALU!
En djuraffär hade fått in fem nya valpar. En liten pojke kom in genom dörren för att titta på dem.
-Hur mycket kostar en valp? frågade han.
-Mellan femhundra och åttahundra kronor, blev svaret.
-Jag har bara åttio kronor, men kan jag få titta på dom ändå.
-Javisst! svarade affärsinnehavaren.
Pojken kelade med valparna och längtade efter att kunna köpa en av dem. Han noterade att en av valparna var blygare än de andra och verkade gömma sig i ett hörn.
-Vad är det för fel på den hunden? frågade han.
-Den är halt, sa affärsinnehavaren. Veterinären som var här igår,, sa att det är kroniskt och att den kommer att förbli halt.
Pojken sken upp och sa att han ville köpa den valpen och frågade hur mycket den kostade.
-Den där valpen kan du få om du vill, helt gratis, men vad ska du med den till? frågade affärsinnehavaren.
Pojken blev upprörd och stirrade rakt in i ögonen på innehavaren och fräste:
-Den valpen är precis lika mycket värd som de andra valparna och jag tänker betala fullt pris. Du får åttio kronor nu och resten betalar jag en gång i månaden till skulden är betald.
Innehavaren såg förundrat på pojken och frågade igen:
-Varför vill du ha en valp som inte kan skutta och leka som de andra.
Pojken böjde sig då fram och drog upp sitt högra byxben för att blotta sin benprotes. Sedan sade han;
-Den där valpen behöver någon som förstår honom.
                                                      ________________________
 
Härom dagen, när jag var i Norrköping köpte jag den här jackan på Strombergs i Mirum gallerian, jag har länge velat ha en riktig skaljacka som andas och är vattentät, och eftersom vi ska upp till Sälen och vandra så passade jag på. Att jag fick den för halva priset gjorde ju inte saken sämre.
Som sagt på torsdag åker vår familj och Sofie pojkvän Niklas familj, till Sälen över helgen där vi hyrt en lägenhet. Hoppas bara att vi får fint väder.
 
 
/Kram Mia
 
 

Kommentera

Publiceras ej